Jorunns Fredfylte Boble

Om meg & bloggen

Velkommen til min blogg! Jeg heter Jorunn, er 32 år, samboer med Roar, mamma til Oliver ('07) og Elias ('10). Jeg er romantiker, musikkelsker, lesehest, estetiker, et følelsesmenneske, samfunnsinteressert og eventyrlysten. Også liker jeg å pusle med "papirhobby" og interiør :)

Jeg skriver en slags dagbokblogg; mest for å huske på hva som skjer i min families liv. I tillegg er dette en hobbyblogg hvor jeg gjerne viser frem mine kreative krumspring.

Sommerferien 2010, del 1 - Sverige

FamilielivPosted by Jorunn Warsla Fri, July 30, 2010 23:44:08
Ahh, muligheten til lange, late sommerdager er snart over. Ikke det at det har vært noe særlig til sommer- og strandvær, hvor ble den norske sommeren av egentlig? Ikke har jeg badet i år, og ikke har det vært mange mulighetene til å kle av seg klær og myse mot sola for å få litt brunfarge på kroppen. Ikke at det er så farlig, med runde mage hadde jeg sikkert ikke orka å sitte der så lenge allikevel.

Vår ferie har bestått av litt reising, men mest hjemmesitting. Selv om den lengste turen "bare" gikk til Göteborg var det det rette for oss i år. Og vi hadde det kjempekoselig! I år som i fjor benytta vi oss av Coop hotellkupp, og fikk fem overnattinger på hotell til en grisebillig penge - både pga. Coop-avtalen, og også pga. kronekursen. Hotellet vi endte opp med, Quality Hotell Winn, lå 10 minutters kjøretur utenfor Göteborg sentrum. Vi var ikke like heldige som i Bergen i fjor hvor familierom betydde separat sovedel, men det fungerte greit allikevel. Oliver sov i reiseseng mellom sengene våre på hotellrommet, og han var en drøm å legge til tross for at omtrent alle vanlige rutiner ble byttet ut med nye, og det ble senere kvelder enn vanlig. Heldigvis kompenserte han med å sove litt lenger om morgenene, deilig å kunne ligge helt til halv åtte istedet for seks, hihi :) Hotelloppholdet ellers var helt greit; bl.a. lekerom og litt aktiviteter for barna (Olivers favoritt var is-kupongene tror jeg, hehe), et lite svømmebasseng/relax-avdeling (som vi aldri fikk testet ut siden vi var på farten hele tiden), og gratis internett (veldig kjekt - vi hadde med egen PC). Det eneste som ikke imponerte var maten, den var kjeeedelig... Ok, en liten oppsummering kommer her:

Søndag 11. juli:
Vi pakket og pakket, og pakket litt til, og fikk til slutt kommet oss avgårde hjemmefra. Kjøreturen gikk stort sett greit. En noe utålmodig Oliver hadde vi heldigvis kalkulert med, selv om det alltid er vanskelig å forberede seg 100% på rasanfallene hans ;) Vi kom til hotellet i 19-tiden, så vi hadde ikke overskudd til å utforske noe mer den kvelden. Det eneste som gjaldt var å komme i orden på hotellrommet og slappe av.

Mandag 12. juli:
Shopping!!! Som jeg hadde gledet meg til å trave rundt i Nordstan kjøpesenter, men det ble en heller slitsom affære for oss alle sammen. Shoppingtiden ble drastisk kuttet ned på, og istedet tuslet vi over til Göteborgshjulet. Deilig utsikt over hele byen! Oliver storkoste seg, og frydet seg hver eneste gang vi fikk en ny runde rundt med hjulet :) Denne dagen var Sveriges varmeste på over 16 år eller noe sånt, rett i overkant av 30 varmegrader var det *phuh*, så jeg er veldig glad for at vi fant på å puste ut litt ved en av badeplassene ved Delsjön. Tenk at det finnes sånne herlige fristeder rett i utkanten av en storby som Göteborg! Roar og Oliver tok seg et forfriskende bad, mens jeg prøvde å finne en god hvilestilling på pleddet i den stooore gresshellingen :P

Tirsdag 13. juli:
Det første jeg så da jeg tittet ut av vinduet denne morgenen var fore kjempestore kaniner som beitet på gressplenen på baksiden av hotellet, hvor vi hadde rommet vårt! :D Vi så an dagene litt og gjorde det som falt oss inn og fristet der og da. Denne dagen bestemte vi oss for å kjøre en liten times tid avgårde, nærmere bestemt til Borås. Der besøkte vi Borås Djurpark, som inneholdt spennende aktiviteter og "ting" både for liten og stor. Det første som møtte oss da vi kom inn i parken var kopier av dinosaurer i autentisk størrelse, og Oliver var solgt med en gang. Han ville ikke gå derfra, hehe. Vi fikk lokket han med etter hvert, og startet på runden i parken. Fryktelig urutinert av meg å ikke sjekke batteriet på speilrefleksen før vi dro fra hotellet, det gikk nemlig tomt ganske med en gang. Jeg rakk i det minste å knipse noen bilder av Oliver da han red på ponni, koselig minne - og han syntes det var gøy selv også :) Han ville ikke ha med mamma eller pappa rundt, ponni-jenta skulle få leie han alene. Jøjemeg så stor og bestemt den lille gutten vår har blitt... Underveis ble vi overrasket av et kraftig regnskyll! Heldigvis var det godt og varmt i lufta så vi tørket fort opp igjen. Dyreparken var godt tilrettelagt for barn, og det var mange spennende dyr å se på, men Oliver ble trøtt og utålmodig etter hvert så vi fikk ikke med oss alt i parken. Vel "hjemme" på hotellet ble det som vanlig en tur inn på lekerommet. Oliver var i sitt ess og snakket og bablet i vei, og kokkelerte på lekekomfyren som sto der og serverte meg de lekreste retter. Utrolig gøy å se på engasjementet hans :)

Onsdag 14. juli:
Endelig, turens høydepunkt: Liseberg!! Jeg eeelsker karuseller, men på grunn av den store magen min kunne jeg ikke kjøre noe denne gangen. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle fryde meg så mye på andres vegne, men da Oliver sprang fra den ene karusellen til den andre, og jeg så at han virkelig KOSTE seg med utfordringene og kilingen i magen, ja da ble jeg faktisk litt rørt... *snufs* Men ok da, jeg er jo gravid så det skal ikke så mye til før tårene triller enten det er på grunn av det gode eller det onde. Vi var litt spente på hvor mye han kunne kjøre pga. høydebegrensningen, men han har sneket seg litt over 90 cm i sommer så det var masse å velge i for småfolk på hans størrelse - både med og uten voksenfølge. Den aller kuleste karusellen var noen båter som jeg trodde ville være litt i skumleste laget for han fordi den gikk så innmari fortfort rundt-og-rundt, men da gutta hadde kjørt ferdig en runde ville Oliver stå i kø for å kjøre en runde til med en gang. De frydefulle hylene hans hører jeg inni meg fortsatt, helt herlig! Roar spilte i en lykkebod - og vant! Premien var en lang rull med 7-8 Center-sjokoladestruller. Mmm, solvarm og halvsmeltet sjokolade er jammen godt... *not* ;) Vi gikk og gikk og gikk og gikk, det var stekende sol og varmt, masse folk, og vi spiste massevis av is og junkfood for å holde oss oppegående. Til slutt kapitulerte Oliver, han sovnet godt i vogna si. Jeg trenger kanskje ikke skrive at det var ekstra deilig å komme tilbake til hotellrommet den dagen... :)

Torsdag 15. juli:
Enda en ting jeg hadde gledet meg til: Shopping i bydelen Haga. Gamle, lave hus, brosteinsgater, og ikke minst mange sjarmerende skattebutikker istedet for alle de prangende kjedebutikkene man finner i hovedgatene. Haga er så koselig! Synd en heftig regnskur sørget for at vi måtte rømme inndendørs på en café for å spise lunsj etter at vi bare hadde fått besøkt en supersøt lekebutikk og en interiørbutikk full av fristende lekkerbiskner. Pluss at vi rakk innom VillerValla i år også, en butikk med kule og fargerike klær til barn :) Men det er koselig å sitte inne i regnet på en koselig cafe med en varm tekopp mens man titter ut på regnværet også :) Vi droppet mer shopping og sightseeing pga. været. Sulten meldte seg igjen etter hvert, og vi spiste nydelig middag på La Gondola midt på Avenyn i Göteborg. Roar og jeg koste oss med hver vår snadder-pizza. Egentlig kunne jeg spist meg mett på den svenske pizzasalaten og de deilige rundstykkene vi fikk servert mens vi ventet på den "ordentlige" maten, noe så godt - namnam! Oliver spiste en lekkert anrettet fiskegrateng. Etterpå gjorde vi alvor av planen om å ta en runde i nydelige Trädgårdsforeningen. Vi kom såpass sent at aktivitetene og de forskjellige husene var stengt, men hageanlegget var åpent og vi ruslet rundt leeenge og nøt de vakre blomstene og temadelene av hagen. Nedturen kom da vi kom tilbake til bilen: Vi hadde hatt besøk av tyver... Heldigvis hadde de gjort det "pent" og ikke gjort noen skade på vinduer eller bilen sånn nevneverdig, men noen eiendeler var selvfølgelig borte, bl.a. GPS'en og videokameraet vårt med opptak gjort underveis på turen :(

Fredag 16. juli:
Avreisedager kan være litt kjedelige, spesielt når man er liten, men vi fikk underholdt Oliver nok til at han holdt ut frokosten og utpakkingen fra rommet. Han hadde ikke fått brukt opp alle isbongene heller, så vi stilte oss opp til å hente ut hele TO iser denne dagen - en til pappa og en til Oliver. Is til dessert etter frokost er jammen noe av det beste som finnes, hehe.
Målet denne dagen var Daftö Resort, hvor vi skulle treffe Janne, Jan Roar, Julie og Jørgen, men vi hadde et par-tre stopper på veien før vi kom så langt. Mat må man ha, så vi stoppet på en veikro og spiste litt pluss at vi fikk sjekket litt mer over skadene på bilen etter tyveriet. En aldri så liten pol-stopp i Strömstad ble det også, for å handle inn noen smakfulle dråper til vertsskapet. Vi ble overstrømmende tatt imot av alle fire da vi kom, og vi kastet oss ut i alle aktivitetsmulighetene med en gang. Først ble det en runde med det populære Daftö-toget, og så gikk vi opp på den store lekeplassen med allverdens av lekemuligheter for barna. Campingplassen har pirater som tema, og det syntes godt på lekeplassen i hvert fall ;) Da kvelden nærmet seg vartet Janne og Jan Roar opp med den deiligste middag, og da barna var i seng kunne vi voksne falle til ro i sofaen med snacks på bordet og noe godt i glasset :) Vann og brus for min del selvfølgelig, men neste gang vi treffes skal definitivt jeg være rødvinsbrisen jeg også, hihi ;) Det ble diskutert mangt og mye, praten og latteren sitter veeeldig løst hver gang vi treffer disse herlige menneskene ♥

Lørdag 17. juli:
Det ble ingen super start på dagen da været ikke var helt med oss. Utålmodige barn som har lyst til å gå ut og leke i litt pjuskete vær, men får beskjed om å vente inne til alle er klare, er innmari sjarmerende. Vel, ikke akkurat... Men vi fikk oss en god frokost, og etter hvert ble det en tur ut på lekeplassen igjen også, til tross for duskregnet. I og med at det ikke så ut til å være håp om noen solstråler med det første bestemte vi oss for å pakke oss ut litt tidligere enn vi først hadde tenkt, og heller satse på en litt tidlig hjemkost. Siden drikkevarene vi hadde kjøpt inn gikk med fredagskvelden ble det nok en liten stopp på polet og en godisbutikk i Strömstad før vi vendte nesen hjemover. "Borte bra, men hjemme best" heter det i ordtaket, og det er veldig mye sant i det... Vi hadde en kjempefin ferietur, men det var veldig deilig å komme hjem igjen til sitt eget også :)